Bachelorprojekt, DMJX 2021 - Kampagne for Forbrugerrådet Tænk
83% af unge er bekymrede for, at deres online aktiviteter og data bliver registreret. Alligevel er 80% klar til at dele alt data, når en cookie-disclaimer anmoder om deres informationer.
Vi ville give unge en følelse af ejerskab over deres data og sætte datadeling i perspektiv - for hvad er mere privat end vores datingliv? Vi vil nødig vise vores browserhistorik til vores date, faktisk vil vi helst ikke vise til den nogen.
Derfor lavede vi en digital kampagne, hvor vi 
inviterede de unge på date med deres data
Kampagnevideo på sociale medier
Hvorfor er datasikkerhed så svært at forholde sig til?
Dataindsamling er uhåndgribeligt, og derfor taler vi ind i et universelt sprog alle kender: dating. Når vi dater, er vi meget bevidste om hvad vi deler af private informationer, og er hyper opmærksomme på at aflæse signaler og koder.  Som kontrast hertil, står tech-giganternes med deres skjulte facebook-pixels og Google Analytics. 





Hvordan fungerer tracking? 
Vores mål er ikke at skræmme modtageren, men give dem nogle konkrete handlemuligeder ved at oplyse dem om hvordan tech-giganterne spiller spillet. 





Dark patterns og manipulation
Det bedste forsvar mod dark patterns, er at kende til dem. Vi viser hvor simpelt det er at gennemskue dem. 




Hvad sker der med ens data efter man har accepteret alle cookies? 
Mange siger, at data er det nye olie. Vi forklarer hvad de langsigtede og uhåndgribelige konsekvenserne kan være ved deling af data samt hvordan tech-giganterne profitter på dig.



Forbrugerne har også en rolle i udviklingen af internettet som vi kender det i dag.
En vigtig pointe er, at dataindsamling giver os enorm meget bekvemmelighed og gør livet lettere. Formålet med tidslinjen er at give folk et overblik over hvordan vi er endt her og hvad forbrugerens egen rolle har været.



10 råd
Vi har samlet 10 råd der fixed i højre hjørne på oplysningssitet. Det er10 konkrete råd og handlermuligeder, der skal få de unge til at begynde selv at vurdere hvorvidt de vil dele deres data med en given hjemmeside eller app. 
Instagram feed
Outdoor poster
Visuel identitet

You may also like

Back to Top